Wednesday, December 7, 2011

Sepetang di Ladang Anggur Sendayan, Negeri Sembilan

Dalam perjalanan pulang dari Melaka saya dan ahli keluarga saya yang lain mengambil kesempatan untuk melawat Ladang Anggur Sendayan. Ladang anggur Sendayan Valley terletak kira-kira 6 km dari Jalan Seremban-Port Dickson, 90 km dari Kuala Lumpur, 15 km dari Bandar Seremban dan hanya 20 km dari KLIA. Ini menjadikan Sendayan Valley sebagai ladang anggur paling dekat dengan bandar. Ladang anggur ini merupakan satu-satunya ladang anggur di Negeri Sembilan. Saya dapat tahu melalui adik ipar saya yang mewar-warkan kepada saya tentang keseronokan berada di ladang anggur.

Kelihatan buah anggur yang masih peringkat putik

Ini juga menurut teman-temannya yang telah berkunjung ke ladang ini. Maklumlah buah ini hanya hidup subur di iklim Mediterranean dan beriklim sejuk sahaja. So, agak unik juga dengan kemajuan teknologi R &D, negara kita mampu menghasilkan buah anggur tempatan.  Melihatkan kepada papan kenyataan di pejabat mereka, jelas menunjukkan ladang ini telah menjadi satu daya penarik kepada para pelancong, penyelidik, budak sekolah dan peminat buah-buahan untuk menikmati buah anggur yang kebiasaannya hanya ditanam di luar negara yang beriklim sejuk.

Kelihatan anak-anakku bermain-main di bawah
rimbunan pokok anggur lereng bukit

Ladang ini diusahakan oleh sebuah syarikat tempatan iaitu Syarikat A-WINN Global Market Services Sdn. Bhd. yang mendapat kerjasama Kerajaan Negeri Sembilan. Menurut penyedia di sini, terdapat 6,000 pokok anggur yang ditanam di atas  tanah seluas 10 hektar, iaitu anggur dari spesies jenis Black Pearl,  Black Opal, White Malaga dan Shiraz. Kesemua anggur yang dikeluarkan oleh ladang ini dijenamakan sebagai “Sendayan Valley” dan akan dipasarkan di pasaran tempatan. Selain daripada tanaman anggur sebagai tanaman utama, ladang tersebut juga menanam tanaman lain seperti buah nona, jambu, mata kucing, laici, sukun, ciku, belimbing besi, rambutan, dan mangga. Apa yang menarik di sini mereka menjual pokok anggur bonsai yang dijual antara RM300 hingga RM500 sepokok. Menarik bukan!


Pemandangan sekitar Sendayan Valley dari Ladang Anggur
yang sungguh menenangkan

Penyelia dan pekerja di sini sangat peramah. Kami diberi penerangan tentang cara-cara penanaman buah anggur dari peringkat semaian hingga cara mengutip hasil. Di akhir sesi, kami telah dihidangkan dengan buah-buahan yang telah ditanam di kawasan ini seperti  buah jambu batu (tanpa biji) dan pisang.

Penyelia ladang sedang memberi penerangan tentang
kaedah penanaman anggur kepada kami

Penyelia sedang memberi penerangan tentang pokok anggur

Wow! manis sungguh buah jambu batunya. Kami agak hampa kerna tidak dapat merasai pengalaman memetik buah anggur dan sekali gus merasai anggur tempatan. Ini kerana, menurut penyedia ladang, pada masa itu buah-buah anggur sedang mula berputik. Perlu tunggu kira-kira 3 - 5 bulan lagi untuk buah masak. Walau bagaimanapun kami berpuas hati apabila melihat putik-putik buah-buah anggur yang bergayut-gayutan. Bagi mereka yang berminat bolehlah ke ladang ini...tapi pastikan datang tepat pada waktunya..iaitu ketika buah sudah masak dan sesuai untuk dipetik dan dijamah...jangan lupa tu....!!!

Kelihatan ayah dan bondaku: Haji Harun Abd Jalil
dan Hajah Aizah Husin di sekitar laluan masuk ke ladang anggur
 Ini maklumat untuk anda semua kat luar sana, have a nice day....,

Waktu Perniagaan : Ladang dibuka setiap hari dari jam 8.00 pagi hingga 11.00 pagi dan 4.00 petang hingga 7.00 petang.
Bayaran :  RM 5.00 dewasa dan RM 3.00 bagi kanak-kanak (tertakluk kepada perubahan).

Maklumat Lanjut :- Ladang anggur “Sendayan Valley”
03-7877 8151




 

No comments:

Post a Comment